Co daje jedzenie awokado? – przedstawiamy właściwości odżywcze i zdrowotne tego owocu

czemu warto jeść awokado

Awokado jest nie tylko smacznym, ale też wartościowym produktem. Zaliczane jest do owoców, ale różni się od nich składem. Zamiast cukrów prostych, jest kopalnią tłuszczów, które mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Awokado warto jeść jeszcze z jednego powodu – pozwala przyspieszyć odchudzanie. Jego zielony miąższ zabija głód i napędza metabolizm.

Wartości odżywcze awokado

Czemu warto jeść awokado? Odpowiedź na to pytanie jest wręcz oczywista. Najważniejszym powodem, aby umieścić awokado w jadłospisie jest wysoka wartość odżywcza, a co za tym idzie właściwości lecznicze, z których można korzystać bez recepty.

Owoc awokado (nazywany też smaczliwką) ma liczne zalety, o których nie każdy wie. Po pierwsze, jest smacznym dodatkiem do sałatek czy kanapek. Jak się je awokado? Aby móc spróbować niepowtarzalnego smaku tego owocu, należy wybrać dojrzały egzemplarz. Następnie przekroić awokado na pół, usunąć pestkę, a miąższ wyjąć za pomocą łyżki stołowej. Przygotowywane są z niego pasty o żywym zielonym kolorze. Awokado gości często w jadłospisie osób, które postanowiły zrezygnować z mięsa. Jest to produkt na tyle wartościowy, że pod wieloma względami jest w stanie wypełnić lukę jaka zostaje, gdy rozpoczyna się dietę wegetariańską lub wegańską. Awokado stosowane jest też przez wielu w diecie odchudzającej. Co ważne, nie rośnie ono w Polsce, co nie oznacza, że mamy do niego utrudniony dostęp. Występuje w krajach klimatu tropikalnego i subtropikalnego. Można je kupić w niemal każdym markecie.

Co zawiera awokado?

W przeciwieństwie do popularnych owoców, awokado ma niewiele cukrów prostych. Zamiast nich zawiera sporo tłuszczu, który dodaje kalorii (100 g awokado to 166 kcal) i jednocześnie ma pozytywny wpływ na zdrowie. Jest doskonałym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-9) oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które są potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Wysoka wartość odżywcza awokado to nie tylko zasługa tłuszczu, warto wspomnieć, że posiada ono także znaczną ilość rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika (6,3 g na 100g owocu). W awokado znajduje się też potas regulujący ciśnienie krwi, jak również wpływający korzystnie na układ nerwowy człowieka.

Jakie witaminy zawiera awokado?

Osoby odchudzające się powinny zapamiętać, że awokado to nie tylko kalorie, ale również witaminy. W jego miąższu znaleźć można bardzo dużo rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy E, która wykazuje właściwości antyoksydacyjne, minimalizujące negatywne skutki stresu oksydacyjnego. Dodatkowo witamina E jest uznawana za tak zwaną witaminę młodości, która jest składnikiem wielu kosmetyków, spowalniających proces starzenia się organizmu. Owoc awokado posiada również witaminy z grupy B, szczególnie B1, B2, PP, B6. Jej wysokie walory zdrowotne są też zasługą obecnych w awokado witamin A, K, H.

Jakie właściwości zdrowotne posiada awokado?

Kwasy tłuszczowe zawarte w awokado pomagają utrzymać cholesterol na prawidłowym poziomie. Zwiększają przyswajalność witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wspólnie z potasem skutecznie obniżają ciśnienie krwi. Awokado posiada właściwości, które mogą wykorzystać osoby, u których niezbędna jest poprawa pracy serca. Dzięki luteinie wspomaga ono oczy i tym samym ma wpływ na jakość widzenia. Zapobiega uszkodzeniom narządu wzroku. Dzięki tłuszczom owoc awokado ma także działanie przeciwnowotworowe. Być może w przyszłości właściwości lecznicze awokado będą wykorzystywane w terapii ostrej białaczki szpikowej. Tymczasem dzięki glutationowi, awokado wspiera pracę wątroby. Ma również wpływ na funkcjonowanie systemu nerwowego. Dieta, w której znaleźć można awokado usprawnia system immunologiczny. Ponadto jedzenie awokado oddziałuje na włosy i cerę. Przyspiesza regenerację cebulek włosowych i wygładza skórę. Z tego powodu owoc ten jest używany jako maseczka lub jako dodatek do kosmetyków pielęgnacyjnych.

Warto podkreślić, że właściwości lecznicze ma również olej z awokado, znajdujący się w grupie najzdrowszych tego typu produktów na świecie. W przeciwieństwie do większości tłuszczów roślinnych, tłoczony jest on z miąższu, a nie z pestki.

Awokado a odchudzanie, zdradzamy sekrety „dobrego tłuszczu”

Istnieje mylne przeświadczenie, że będąc na diecie redukcyjnej, należy wyrzec się wszystkich tłuszczów. Próbując schudnąć dobrze jest zmniejszyć kaloryczność potraw, ale nie można całkowicie zrezygnować z tłuszczów, szczególnie takich, jakie znajdują się w awokado. Dzięki nim ma ono właściwości odchudzające. Występujące w owocu nienasycone kwasy tłuszczowe, nie tylko pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu, ale także poprawiają metabolizm. Dzięki temu ułatwiają chudnięcie. Potwierdzają to badania, w trakcie których zauważono, że wystarczy pół awokado, aby po kilku tygodniach odczuć efekty zastosowanego dodatku. Warto też wiedzieć, iż owoc ten pozwala kontrolować apetyt.

Podziel się tym wpisem ze znajomymi