Dieta owsiankowa – zasady, przykładowy jadłospis i efekty

efekty diety owsiankowej

Odchudzanie jest nie lada wyzwaniem, szczególnie biorąc pod uwagę liczbę dostępnych diet. Wybór odpowiedniej, dającej szansę na skuteczne pozbycie się nadprogramowych kilogramów masy ciała, powinien zależeć od tego, ile chce się schudnąć. Dla osób potrzebujących diety, która działa szybko, stworzona została jednodniowa dieta owsiankowa. Miłośnicy płatków owsianych, którzy chcą stracić więcej niż 1-2 kg, mogą skorzystać z długoterminowej diety owsianej, która trwa 2 miesiące.

Zasady diety owsiankowej

Dieta owsiankowa to typowa dieta odchudzająca, której zadaniem jest redukcja nadprogramowych kilogramów. Jak sama nazwa wskazuje, podstawowym składnikiem diety owsiankowej (inaczej dieta owsiana) są płatki owsiane, których 100-gramowa porcja ma 366 kcal. Wyróżnia się trzy rodzaje diety owsianej.

Dieta z płatków owsianych może być stosowana przez tydzień. Jednak największą popularnością cieszy się dieta owsiankowa długoterminowa (stosowana przez dwa miesiące) i jednodniowa dieta owsiankowa, którą stosuje się przed większą imprezą, kiedy szybko trzeba zgubić nagromadzony tłuszczyk. Wymaga ona dużej skrupulatności. Mimo że dieta owsiankowa jednodniowa trwa dość krótko, daje dobre efekty, przez co ciągle zbiera pozytywne opinie. Polega na jedzeniu przez cały dzień owsianki, którą przygotowuje się z 6 – 7 łyżek płatków górskich i 2 litrów niskotłuszczowego mleka. Taką porcję dzieli się na 5 posiłków, które stanowią całodniowy jadłospis. Pierwszą porcję owsianki trzeba zjeść około godziny 8.00 rano. Przerwy pomiędzy poszczególnymi posiłkami powinny trwać 3 – 4 godziny. Płatki owsiane górskie w tej diecie najlepiej jeść gotowane z mlekiem. Rezygnacja z obróbki termicznej sprawia, że owsianka jest ciężkostrawna i może podrażnić żołądek. Zamiast mleka, do płatków można dodać wody lub jogurtu. Osoby, dla których spożywanie ciągle tego samego jedzenia o znikomych walorach smakowych jest torturą, mogą dodać do owsianki rodzynki lub kandyzowany imbir. Smacznym dodatkiem może też być marchewka. Jednodniową dietę opartą na owsiance na wodzie można stosować raz w tygodniu, zwiększa to szansę na utrzymanie szczupłej sylwetki przez dłuższy czas. Pamiętać należy, że w czasie jej trwania trzeba zrezygnować ze słodzonej herbaty, kawy czy alkoholu. Pić można wodę i ziołowe herbaty, do słodzenia można użyć słodzika.

Tygodniowa i długoterminowa dieta owsiankowa

Tymczasem tygodniowa dieta owsiankowa oparta jest na tych samych zasadach, co jednodniowa, z tym że trwa przez siedem dni. W tym czasie dziennie dostarcza się organizmowi około 1000 kcal w formie płatków owsianych.

Dużo bardziej skomplikowana jest długoterminowa dieta owsiankowa. Dieta z płatków owsianych górskich trwająca 2 miesiące dzieli się na trzy fazy, w trakcie których z jadłospisu należy wykreślić produkty wysoko przetworzone, słodkie soki, tłuste jedzenie, alkohol, słone i pikantne przekąski. Należy również zapomnieć o fast foodach, napojach gazowanych i  słodzonych.

Pierwsza faza to zmiana stosowanego wcześniej modelu odżywiania. W jej trakcie organizm się oczyszcza i można stwierdzić utratę pierwszych kilogramów. Podczas pierwszej fazy dziennie spożywa się cztery posiłki o kaloryczności nie większej niż 1200 kcal. Podczas drugiej fazy, która trwa cały miesiąc, następuje stabilizacja, a do menu można dodać inne lekkostrawne i niskokaloryczne produkty. Na tym etapie spożywa się trzy porcje owsianki. Ostatnia, czyli trzecia faza trwa dwa tygodnie i jest potrzebna, aby móc w sposób łagodny powrócić do normalnego (nie restrykcyjnego) sposobu odżywiania.

Jadłospis stosowany w diecie owsianej

Jadłospis diety owsianej nie jest skomplikowany. Przepisy na płatki owsiane z wodą dobre na odchudzanie można bez problemu znaleźć w Internecie lub w książkach poświęconych zdrowemu odżywianiu. Owsianka jest stosowana jako poranny posiłek przez wiele osób, nie tylko przez tych będących na diecie owsiankowej. Smaczną propozycją na śniadanie dla osób próbujących schudnąć jest pół miski owsianki na mleku z jagodami. Smacznym dodatkiem do płatków owsianych może być starte jabłko. Trzy godziny później na drugie śniadanie można zjeść pół szklanki truskawek lub pół szklanki borówek. Obiad to posiłek, na który można zaserwować grillowaną pierś z kurczaka (100 g) z zieloną sałatą i płatkami owsianymi na wodzie. Trzeci posiłek dnia będzie smaczny, gdy podamy na niego pieczoną rybę (100 g), zieloną sałatę z jogurtem naturalnym i pół miseczki owsianki na odtłuszczonym mleku. Na podwieczorek można zjeść pół miseczki świeżych warzyw. Na kolację znowu owsianka, ale tym razem na wodzie i jako dodatek do niej można podać sałatkę z pomidorami koktajlowymi.

Efekty diety owsianej

Dieta owsiana to dieta niskokaloryczna, która pozwala na spożywanie jedynie ograniczonej grupy produktów, podobnie jak dieta kopenhaska, czy dieta bananowa. Efekty, jakie gwarantuje, spełniają oczekiwania wielu osób próbujących schudnąć, ponieważ w jej trakcie kaloryczność dań z całego dnia nie przekracza 1400 kcal. Uczciwe przestrzeganie zasad diety pozwala na utratę zbędnych kilogramów masy ciała. Płatki owsiane na śniadanie, obiad i kolację sprawiają, że dieta ta umożliwia utratę 1 kilograma w ciągu doby. Jest to dużo biorąc pod uwagę, że dieta ta jest 1-dniowa. Tymczasem długoterminowa dieta owsiankowa pozwala stracić od 6 do 8 kg.

Czy owsianka jest dobra na odchudzanie?

Dieta owsiana jest bardzo dobrą dietą odchudzającą, ponieważ spożywana w jej trakcie owsianka wyróżnia się wyjątkowo wysoką zawartością rozpuszczalnej frakcji błonnika, który pęcznieje w żołądku i zabija głód na długi czas, zmniejsza wchłanianie cholesterolu i zapobiega szybkiemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi. Poza tym owsianka stanowi cenne źródło składników mineralnych cynk, wapń, żelazo, magnez. W jej składzie ważne miejsce zajmuje witamina E, która słynie z właściwości antyoksydacyjnych. Warto zaznaczyć, że podobnie jak inne diety, również ta posiada pewne wady. W trakcie diety owsiankowej dobrze jest rozważyć suplementację, która uzupełniłaby niedobory powstałe przy znacznym ograniczeniu jadłospisu.

Podziel się tym wpisem ze znajomymi