Dla kogo odpowiednia jest dieta bezglutenowa? – celiakia, odchudzanie, sportowcy

produkty bezglutenowe dla kogo

Zarówno dieta bezglutenowa, jak również spożywane w niej produkty bezglutenowe, są szczególnie zalecane dla osób cierpiących na alergię pokarmową na gluten oraz chorujących na celiakię, która z kolei polega na nietolerancji glutenu. Oba te schorzenia są często mylone, a i lekarze niejednokrotnie mają problem z prawidłowym zdiagnozowaniem pacjenta cierpiącego na dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Wyjaśniamy, dla kogo przeznaczone są produkty bezglutenowe.

Kto powinien spożywać produkty bezglutenowe?

Żywienie w celiakii nie jest łatwe, gdyż ze względu na potrzebę wyeliminowania określonych produktów spożywczych, pojawiają się niedobory niektórych substancji odżywczych. Pojawia się również problem – dieta bezglutenowa a zaparcia. I nie da się ukryć, że często idą one ze sobą w parze. Wiele osób borykających się z uczuleniem na gluten, swoją dietę musi skomponować niezwykle starannie, aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować a w przypadku dzieci, również rozwijać się. Zaparcia w diecie bezglutenowej są niezwykle częste, gdyż z tak ułożonego jadłospisu zostają wyeliminowane produkty zbożowe. Rezygnujemy więc z pieczywa, otrębów, drożdżówek, zatem ze wszystkiego, co jest wytwarzane ze zboża. Powoduje to niedobór błonnika w układzie pokarmowym. To on odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie jelit i reguluje wypróżnienia. W sytuacji, gdy błonnika zabraknie w diecie, pojawiają się kłopotliwe i bolesne zaparcia. Dlatego też ważne jest spożywanie różnych kasz oraz suszonych owoców, które odpowiednio poprawiają perystaltykę jelit.

Czy dieta bezglutenowa pomaga w odchudzaniu?

Nie każdy, kto rozpoczyna dietę odchudzającą tą metodą, zdaje sobie sprawę na czym polega dieta bezglutenowa. Wciąż niewiele jest wiarygodnych badań, które wskazywałyby na bezpośrednie powiązanie pomiędzy glutenem a odchudzaniem. Lekarze, a coraz częściej również dietetycy, przestrzegają przed stosowaniem diety bezglutenowej dla dorosłych, którzy nie mają problemów z tolerancją glutenu. U osób całkowicie zdrowych taki sposób odżywiania może się sprawdzić na krótką metę. Po dłuższym czasie braki substancji odżywczych powstałe w wyniku nieuzasadnionego odstawienia produktów zawierających gluten, mogą doprowadzić do bardzo poważnych problemów zdrowotnych, wliczając anemię i osteoporozę. Warto także pamiętać, że dieta bezglutenowa w odchudzaniu nieznacznie różni się od diety w celiakii dorosłych. Jeśli jednak uznamy, że dieta bezglutenowa jest dla nas wskazana w celu utraty wagi lub takie zalecenie otrzymamy od lekarza czy dietetyka, należy pamiętać, że w trakcie stosowania diety musimy pozostawać pod stałym nadzorem lekarza. Daje to gwarancję, że będzie on miał kontrolę nad stanem naszego organizmu i zadba o dostarczenie wszystkich niezbędnych substancji odżywczych. Dodatkowo warto też skorzystać z porady dietetyka, który podpowie jak skomponować dietę, aby była ona optymalna dla naszego zapotrzebowania energetycznego i jednocześnie odpowiednio zbilansowana.

Pomimo powyższych sytuacji, możemy znaleźć informacje na temat diety bez pszenicy dr Davisa, która jest dietą bez glutenu w odchudzaniu. Dieta ta nie jest jednak dietą dla uczulonych na gluten, ani też sposobem żywienia w celiakii. Sam twórca diety zaznacza jednak, że ze względów zdrowotnych nie powinna być ona stosowana dłużej niż przez dwa tygodnie; w tym czasie można schudnąć nawet 5 kg. Dodatkowo należy pamiętać, że jest to dieta niskowęglowodanowa i jednocześnie wysokobiałkowa, dlatego istnieje ryzyko występowania zaparć w diecie bezglutenowej oraz spada poziom energii i niemal niemożliwe staje się praktykowanie jakiejkolwiek formy aktywności fizycznej.

Dieta bezglutenowa dla sportowców

Dieta bezglutenowa dla sportowców nieco różni się od żywienia w celiakii. Niemniej jednak stosując takie rozwiązanie żywieniowe należy być bardzo ostrożnym przy wyborze produktów i komponowaniu poszczególnych posiłków. Odpowiednie zbilansowanie diety sportowca nie jest wcale zadaniem łatwym a dodatkowo ułożenie odpowiedniej diety bezglutenowej dla sportowca jest tym bardziej trudne. Czasem jest to wybór wyłącznie dietetyczny, jednak niejednokrotnie sportowcami są dorośli cierpiący na celiakię.

Osoby chore lepiej niż ktokolwiek zdają sobie sprawę, że nawet niewielkie ilości glutenu w posiłku mogą wywołać lawinę nieprzyjemnych a czasem także bolesnych objawów. A przy tym ważne jest, aby zaspokoić potrzeby energetyczne osoby intensywnie uprawiającej sport, a więc wymagającej znacznie bardziej kalorycznych posiłków. Największą trudność stanowi zapewnienie organizmowi odpowiedniej dawki węglowodanów bez użycia produktów zawierających gluten.

Węglowodany są niezwykle ważne w diecie każdego człowieka, jednak w jadłospisie sportowców odgrywają one szczególną rolę. Są źródłem energii dla komórek całego organizmu, a także stymulatorem wytwarzania anabolicznej insuliny, która chroni mięśnie przed katabolizmem i transportuje składniki odżywcze, regenerując glikogen i naprawiając uszkodzenia. I choć skomponowanie optymalnego jadłospisu jest trudne, to jednak możliwe.

Mamy bowiem szereg produktów, które dostarczają cennych węglowodanów bez narażenia na spożycie glutenu. Produktami takimi są na przykład kasz jaglana i kasza gryczana, ponadto zboża bezglutenowe, czyli ryż, kukurydza, amarantus, komosa ryżowa i gryka. Do dyspozycji mamy także mąki bezglutenowe, czyli ryżową, jaglaną, kokosową, kukurydzianą czy też z kasztanów. Cennym źródłem węglowodanów są także wszelkie warzywa i owoce. Należy jednak bardzo uważać na produkty przetworzone i dokładnie czytać ich skład.

Podziel się tym wpisem ze znajomymi