Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?

dlaczego trzeba jeść owoce i warzywa

Warzywa i owoce powinny być elementem każdej zrównoważonej oraz zbilansowanej diety. Zdajemy sobie z tego sprawę i staramy się spożywać zarówno warzywa, jak i owoce nawet kilka razy w ciągu dnia. Jednak czy wiemy, dlaczego warto jeść warzywa i owoce? Jakie cenne składniki zawierają, że nie można ich zastąpić suplementami czy innymi produktami? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć poniżej.

Dokładnie jakie witaminy zawierają owoce i warzywa?

Owoce i warzywa to nieocenione bogactwo różnorodnych witamin i składników odżywczych. Mogą być spożywane surowe, grillowane, smażone i pieczone. Możliwości przyrządzenia oraz podania warzyw jest niesamowicie wiele. A tym samym mamy wiele okazji do podania swojemu ciału cennych witamin i składników odżywczych. Co zawierają warzywa? Jakie cenne składniki się w nich znajdują? W warzywach i owocach możemy znaleźć witaminę A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, K i witaminę E. Ponadto warto zastanowić się nad tym, czy mrożone warzywa są zdrowe, czy nie. Eksperci zalecają, aby każdego dnia zjadać przynajmniej pięć porcji warzyw i owoców. Niezależnie od tego, czy są to warzywa i owoce mrożone, czy też świeże. Zdrowe warzywa i owoce mogą być spożywane również surowe, w formie sałatki bądź też po poddaniu obróbce termicznej, w formie zupy krem a nawet soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego. Wszystkie te niewątpliwe zalety dają odpowiedź na pytanie: dlaczego jemy owoce i warzywa? Produkty te nie dość, że niebywale zdrowe, nadają się znakomicie do spożywania jako każdy posiłek w ciągu dnia. Czy to na śniadanie, obiad czy kolację – za każdym razem będą pasowały znakomicie. Do tego również deser z dodatkiem owoców jest doskonałym dopełnieniem pysznego obiadu. Ponadto bardzo niska kaloryczność zarówno zdrowych warzyw, jak i owoców sprawia, że są to produkty idealne dla osób na diecie. Nawet będąc na diecie nie ma ograniczeń w ilości spożywanych warzyw. Osoby będące na diecie odchudzającej często jednak zastanawiają się, o jakiej porze dnia jeść owoce. Mimo iż bardzo zdrowe, to w swoim składzie mają także cukier. Organizm natomiast potrzebuje czasu na jego przetrawienie. Z tego też powodu zalecane jest, aby będąc na diecie, nie jeść owoców po godzinie 14.00, jednak jest to tylko godzina umowna i uzależniona także od pory, o której kładziemy się spać.

Dlaczego trzeba jeść owoce i warzywa, także będąc na diecie?

Wiemy już, jakie witaminy zawarte są w warzywach i owocach, jednak nie wiemy jeszcze, dlaczego owoce i warzywa są zdrowe. Prowitamina A, zwana też beta-karotenem, zawarta w takich warzywach, jak marchew, dynia, szpinak, boćwina, sałata, zielony groszek, szczypior, koper, pietruszka, jarmuż, sałata, fasolka szparagowa czy pomidory – wpływa na reprodukcję i odnowę komórek naskórka, uelastycznia oraz wygładza skórę, hamuje powstawanie zmarszczek. Jest więc nieporównywalnie lepszą substancją dbającą o dobrą kondycję skóry niż jakikolwiek krem. Liczne witaminy z grupy B, które zawarte są w warzywach, można znaleźć między innymi w fasoli, grochu, marchwi, pomidorach, białej kapuście, cebuli, ziemniakach, brokułach, a także kalafiorze i szpinaku. Witaminy te to witamina B1, B2, B3, B5, B6, B7 oraz B9, a odpowiedzialne są za prawidłowe funkcjonowanie wielu mechanizmów działających w ludzkim organizmie.

Witaminy, to na nich spoczywa odpowiedzialność za prawidłowe działanie ludzkiego organizmu

Witamina B1 przyspiesza gojenie się ran i ma działanie uśmierzające ból. Witamina B2 odpowiada za syntezę kwasów tłuszczowych z białek i węglowodanów oraz wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wzroku. Witamina B3 reguluje poziom cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne, ma korzystny wpływ na układ nerwowy, poprawia ukrwienie skóry i stan włosów. Witamina B5, czyli inaczej kwas pantotenowy, znacząco podnosi wydajność organizmu, dlatego jest niebywale ceniona przez sportowców. Witamina B6 natomiast jest bardzo ważnym składnikiem dla naszego organizmu – pozwala na magazynowanie energii, zmniejsza nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczem, zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych, uczestniczy w tworzeniu enzymów, hormonów, hemoglobiny, wspomaga leczenie nerek, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni, pracę serca, funkcjonowanie systemu nerwowego, a także łagodzi objawy PMS. Witamina B7, czyli inaczej biotyna, ma duży wpływ na zachowanie zdrowego wyglądu włosów, skóry i paznokci. Natomiast witamina B9, nazywana też kwasem foliowym, reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, korzystnie wpływa na układ nerwowy i działanie mózgu, jednak co najważniejsze, wspomaga prawidłowy rozwój dziecka w łonie matki. Z tego powodu zalecana jest jego suplementacja u kobiet w ciąży. Bogactwo kwasu foliowego możemy znaleźć w sałacie, szpinaku, kapuście, brokułach, szparagach, kalafiorze, brukselce, jak również w pomidorach, grochu, fasoli, soczewicy czy burakach. Jest to najlepsza odpowiedź na pytanie, dlaczego warzywa są zdrowe. Jednak jeśli dla kogoś wszystkie te właściwości i działania są niewystarczające, to należy także wspomnieć o zawartej w warzywach witaminie K, która jest niezbędna do budowy białek odpowiadających za krzepnięcie krwi i działa profilaktycznie w osteoporozie poprzez zapobieganie złamaniom kości. Ważna jest także obecność witaminy E, która z kolei chroni komórki przed utleniaczami, wzmacniania naczynia krwionośne, bierze udział w dostarczaniu składników odżywczych do komórek oraz chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem. Takiego bogactwa natury nie można lekceważyć i należy jak najczęściej jeść zdrowe warzywa i owoce.

Podziel się tym wpisem ze znajomymi