Jak jeść awokado? – wybór, obieranie i pomysły na awokado

jak przyrządzić awokado

Awokado posiada niepowtarzalny smak, konsystencję i ciekawy kolor. Pasuje do słodkich dodatków, takich jak owoce i można je wykorzystać do bardziej wytrawnych potraw. Warto jednak pamiętać, aby wybierać jedynie dojrzałe owoce, gdyż tylko takie sprawią, że przygotowywane danie będzie zachwycać smakiem.

Jak wybrać najlepsze awokado?

Awokado jest jednym z najzdrowszych owoców na świecie. Zaliczane jest do tak zwanych  „super food”. Nie od dziś wiadomo, że jest kopalnią szeregu pożytecznych dla zdrowia składników, takich jak witaminy A, B1, B2, C, PP, K, H. Znaleźć w nim można również nienasycone kwasy tłuszczowe i błonnik. Dzięki wysokiej wartości odżywczej awokado posiada właściwości lecznicze, dlatego włączenie go do codziennego menu naprawdę się opłaca.

Świeże awokado można kupić w niemal każdym markecie. W sprzedaży w Polsce są dwa rodzaje awokado: zielona, gruszkowata Fuerte i prawie czarne awokado o nazwie Hass. Druga z wymienionych odmian daje mniejsze owoce, które są droższe od Fuerte.

Awokado to genialny owoc, który wykorzystywany jest w wielu przepisach, jednak aby móc je użyć, trzeba wiedzieć, jak wygląda dojrzały egzemplarz. Należy dokładnie obejrzeć całe awokado. Ważne, aby było pozbawione przebarwień, które mogą świadczyć o tym, że owoc w środku jest zepsuty, a jego smak odbiega od oczekiwanego. Następnie delikatnie nacisnąć  owoc. Jeśli jest twardy, to oznacza, że trzeba będzie poczekać z jego użyciem. Dojrzałe awokado jest miękkie i sprężyste, po naciśnięciu na skórce nie powinno zostać śladu. W sytuacji, gdy skórka nie wróci do pierwotnego kształtu można przypuszczać, że awokado jest przejrzałe i ma kiepski smak. Warto też usunąć szypułkę, gdy trudno odchodzi, mamy do czynienia z niedojrzałym owocem. W dojrzałym awokado pod szypułką skrywa się kolor żółtawy.

Kupując awokado najważniejsze jest, żeby nie wybierać przejrzałych owoców, z nimi nic już nie da się zrobić. Czasem błędem jest decydowanie się na niedojrzałe awokado, ponieważ zdarza się, że zanim dojrzeje, może się zepsuć. Jeśli jednak ma się w domu twardy egzemplarz, by szybciej delektować się jego smakiem, warto go położyć obok jabłek lub bananów lub zawinąć w papier i schować w ciemnym miejscu (na przykład w spiżarni).

Dla osób będących na diecie, poza licznymi zaletami smakowymi i zdrowotnymi, ważne jest także ile kalorii ma awokado. Wśród warzyw i owoców awokado ma kalorii stosunkowo  dużo. Jednak to, o czym należy pamiętać to fakt, iż nie są to puste kalorie, jak w przypadku niezdrowej żywności. Otóż 100 g awokado to 160 kcal. Warto wiedzieć, że za tymi wszystkimi kaloriami stoi między innymi ogromne bogactwo potasu, błonnika, magnezu, żelaza, kwasu askorbinowego, wapnia oraz witamin A, D, B6 i B12.

Jaki właściwie smak ma awokado?

Smak awokado jest niepowtarzalny. Owoc ten ma charakterystyczny orzechowy posmak. Jego konsystencja jest tłusta i maślana, rozpływa się w ustach. Idealnie komponuje się z innymi produktami. Pasuje na przykład do czerwonej cebuli, świeżej kolendry czy pomidorów. Wspólnie z tego rodzaju dodatkami stanowi bombę smakową i witaminową. Poza smakiem i konsystencją, na uwagę zasługuje również kolor owocu. Awokado ma mocno zieloną barwę, która doskonale współgra z innymi warzywami w zdrowej sałatce. Mimo tych zalet potrawy z awokado mają zarówno zwolenników, jak i przeciwników.

Jak prawidłowo obrać awokado?

Przed zabraniem się do krojenia owocu, należy go dokładnie umyć. Później nacinając do samej pestki, przekroić awokado wzdłuż. Chwycić obie połówki w dłonie i przekręcić w przeciwnych kierunkach. Po rozłączeniu obu połówek, w jednej z nich zostanie okazała pestka, której lepiej nie wyrzucać. Pestkę wyjąć z awokado uderzając w nią ostrzem noża. Znajdujący się w skórce miąższ pokroić w kostkę (ważne by nie naciąć skórki), który bez problemu można wyjąć za pomocą łyżki stołowej. W ten sposób pokrojone dojrzałe awokado jest gotowe do dodania do sałatki lub innej potrawy. O tym, co dalej zrobić z awokado, można przeczytać w wielu dostępnych książkach i na blogach kulinarnych.

Jak najlepiej jeść awokado na surowo?

Awokado nie przepada za wysoką temperaturą, gotowane nie smakuje najlepiej. Awokado jada się na surowo. Jeśli jest już pokrojone, ale musi chwilkę poczekać na inne składniki dania, warto je skropić sokiem z cytryny lub limonki. Wówczas zamiast ściemnieć, zachowa swój oryginalny kolor.

A jak jeść awokado na kanapce?

Wielu niewtajemniczonych zastanawia się jak jeść awokado z chlebem. Okazuje się, że awokado można używać zamiast masła. Jest to idealne smarowidło dla wegan. W jadłospisie wegan i wegetarian awokado z chlebem zajmuje już stałe miejsce. Po rozgnieceniu miąższu widelcem nakłada się je na ciemne pieczywo lub też dowolny inny chleb bądź bułkę. A z czym jeść awokado na kanapce? Otóż okazuje się, że idealnie skomponuje się ono z krewetkami, świetnie smakuje też z serem i sushi. Jest to więc doskonały sposób na to, jak jeść awokado na kanapce.

Na całym świecie awokado jest znane jako najważniejszy składnik meksykańskiej pasty guacamole. Jednak właściwie jak przyrządzić awokado, by zrobić z niego tę potrawę? To banalnie proste – aby móc jej spróbować, do rozgniecionego miąższu dodaje się limonkę oraz sól. Jadana jest z chipsami z tortilli. Niektórzy używają jej jako dodatku do dania mięsnego.

Jak odpowiednio doprawić awokado?

Zastanawiacie się, z czym jeszcze można łączyć awokado? Nie od dziś wiadomo, że awokado doskonale komponuje się z przeróżnymi daniami wytrawnymi. Jednak trzeba wiedzieć czym doprawić awokado. Dodając do niego sól, pieprz, odrobinę soku z limonki, uzyskuje się idealny zamiennik tłustej okrasy. Wiedząc jak doprawić awokado otrzymujemy doskonały sos, którym można na przykład posmarować ziemniaki.

Z czym jeszcze dobrze jest jeść awokado?

Z reguły awokado używane jest do dań wytrawnych, ale istnieją również przepisy, w których towarzyszą mu słodkie dodatki. Może być ono składnikiem sałatki owocowej. Do pokrojonego w plastry awokado dodać następujące owoce: pokrojonego ananasa, banana, gruszkę, brzoskwinię, kiwi. Całość skropić sokiem z limonki. Powstały owocowy mix można zjeść na kolację.

Smaczną propozycją dla miłośników pikantnych smaków będzie smarowidło z awokado, posiekanej natki pietruszki, ostrej papryczki, soli, pieprzu, majonezu i jogurtu naturalnego. Podaje się je z chrupkim pieczywem.

Salsa meksykańska z awokado, pokrojonym pomidorem, cebulą, papryczką chilli stanowi doskonały dodatek do grillowanego kurczaka. Natomiast osoby będące na diecie wegetariańskiej mogą spróbować tortilli z grillowaną cukinią, hummusem i pokrojonym w kostkę awokado.

Jak i z czym można jeść pestki awokado?

Pyszne dania z awokado znane są każdemu miłośnikowi kuchni meksykańskiej i nie tylko. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę, że jadalna jest też pestka, która zawiera więcej błonnika i przeciwutleniaczy. Każdy, kto zastanawia się jak jeść pestkę z awokado, musi zacząć od oczyszczenia jej z pozostałości miąższu. Należy, przez około 3 dni, suszyć ją na słońcu lub w ciepłym miejscu. Pestkę umieścić w lnianym woreczku i rozbić młotkiem. Następnie zmiksować ją na gładki proszek, który można dodać do zielonych koktajli.

Jak często powinno się jeść awokado?

Nie istnieją konkretne wytyczne, które wprost odpowiedziałyby na pytanie, ile awokado można zjeść i jak często? Kaloryczność awokado nie powinna odstraszać, ponieważ jest to owoc o wysokiej wartości odżywczej, dlatego włączenie go do codziennej diety niesie ze sobą wiele zalet. Poza tym awokado bardzo szybko sprawia, że jest się sytym, dlatego zjedzenie dużej ilości awokado raczej się nie zdarza. A co, gdy będziemy jeść jedno awokado dziennie? Jaki wpływ na nasze zdrowie ma regularne jedzenie tego owocu? Wzbogacenie swojej diety o awokado skutkuje przyspieszeniem metabolizmu, które jest tak bardzo pożądane podczas diet mających na celu redukcję masy ciała. Ponadto wpływa także na utrzymanie świeżego oddechu. Awokado to wiele korzyści, regularne jedzenie awokado powoduje poprawę wyglądu włosów i skóry, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wzroku i serca, skutecznie uzupełnia niedobory witaminy K, wzmacnia kości i wspomaga przyswajanie z pożywienia innych składników odżywczych. Tak więc awokado to samo zdrowie!

Dlatego śmiało można stwierdzić, że właśnie zdarzające się sytuacje  z problemami zdrowotnymi, na przykład z oczami czy sercem oraz pogorszeniem się stanu włosów i skóry, są idealnymi momentami, kiedy jeść awokado. Natomiast sytuacja odmienna, czyli kiedy nie jeść awokado, jest szalenie rzadka. Do niedawna uznawano, że awokado jest dozwolone dla każdego, niezależnie od alergii pokarmowych czy ogólnego stanu zdrowia. Ostatnio odkryto jednak mutację w genie SCARB1. Osoby z tą nietypową mutacją powinny z nieco większą ostrożnością podchodzić do jedzenia dużej ilości awokado.

Podziel się tym wpisem ze znajomymi