Jak przytyć? – skuteczna dieta na przytycie

dieta na przytycie

Problemy z przytyciem nie należą do rzadkości. Jest wiele powodów, przez które zwiększenie masy ciała może być utrudnione. Nie warto jednak się poddawać, zwłaszcza że istnieje dobry sposób na przytycie. Jest nim przemyślana, odpowiednio skomponowana dieta. Przestrzeganie jej zasad może pomóc podnieść wskaźnik BMI.

Co najlepiej jeść, żeby przytyć?

Wbrew pozorom, dieta dla chudych mająca na celu zwiększenie masy ciała, nie jest prosta. Co ważne, odpowiedzią na pytanie, jak przytyć w krótkim czasie, nie mogą być tłuste fast food’y czy niezdrowe pączki, czyli wszystko to, co wprawdzie jest kaloryczne, ale stanowi zaprzeczenie zdrowej diety. Prawdą jest, że aby pokonać niedowagę, należy podwyższyć kaloryczność spożywanych posiłków, ale tak samo jak w przypadku diety odchudzającej, muszą to być posiłki pełnowartościowe. Pod tym pojęciem należy rozumieć produkty obfitujące w dobre tłuszcze, czyli np. omega-3, odpowiednią ilość białka (do 25% wartości kalorycznej; białko nie tylko pochodzące z czerwonego mięsa), węglowodany (55% wartości kalorycznej), witaminy, składniki mineralne. Dieta na przytycie powinna uwzględniać również przepisy bogate w błonnik.

Trudność w ułożeniu jadłospisu na przytycie polega na tym, że musi on zawierać propozycje dań o podwyższonej kaloryczności, ale ciągle zaliczane do zdrowych. Brak kontroli nad tym co się spożywa, tucząca, nieprzemyślana dieta, mogą być przyczyną poważnych problemów zdrowotnych.

Jak objawia się problem z przytyciem?

Żyjemy w czasach, gdy jedną z najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych jest otyłość. Większość z nas wie czego jest ona efektem. Bogate w nasycone tłuszcze cukry proste oraz wysoko przetworzone jedzenie sprawia, że społeczeństwa krajów rozwiniętych tyją. Tysiące diet odchudzających proponowanych w Internecie i przez profesjonalnych dietetyków, jest jednym z dowodów na to, jak bardzo poważna jest to choroba. Dlatego też wydaje się, że raczej nikt nie zastanawia się nad tym, co zrobić żeby przytyć. Istnieje jednak grupa osób, która boryka się z problemem zbyt niskiej masy ciała. Ich najważniejszym celem jest, aby ją zwiększyć. Starają się znaleźć odpowiedź na pytania: jak przytyć, często zastanawiają się co jeść żeby szybko przytyć oraz jak właściwie wygląda skuteczna dieta na przytycie.

Osoby zmagające się z tym problemem powinny wiedzieć, że zanim zaczną wprowadzać w życie najlepszą dietę na przytycie, należy sprawdzić dlaczego ich masa ciała jest za niska. W wielu przypadkach problem, o którym mowa, ma podłoże genetyczne. Jeśli rodzice są szczupli, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ich dzieci również nie będą zmagać się z nadwagą czy otyłością.

Niska masa ciała (BMI poniżej wartości 18,5 kg/m2) może wynikać z problemów zdrowotnych, takich jak zespół złego wchłaniania. W przypadku tej choroby upośledzone wchłanianie często spowodowane jest niedoborem lub brakiem enzymów trawiennych. Deficyt enzymów może być wadą wrodzoną lub konsekwencją choroby (na przykład zapalenia trzustki). Żadne koktajle na przytycie i suplementy diety na przytycie nie pomogą, jeśli przyczyną niedowagi są pasożyty, na przykład dostające się do przewodu pokarmowego z mięsem. Jak szybko przybrać na wadze to również pytanie zadawane przez osoby, u których występują zaburzenia hormonalne, w tym na przykład nadczynność tarczycy i niedoczynność przedniego płata przysadki mózgowej. W tym przypadku nawet najlepsze sposoby na tycie nie będą skuteczne, jeżeli nie zostanie wprowadzone odpowiednie leczenie.

Przybieranie na wadze a przemiana materii

Szczególnie dużym problemem jest, jak przytyć przy szybkiej przemianie materii. Jest ona cechą, o której marzy wielu a z pewnością każda kobieta. Jednak czasem z zalety pragnienie to zmienia się to w duży problem. Kiedy dla naszego zdrowia potrzebne jest chociaż nieznaczne przybranie na wadze, osoby o przyspieszonym metabolizmie, stają przed nie lada wyzwaniem. Najczęściej w takiej sytuacji ciężko jest się obejść bez pomocy specjalisty. Jednak dobrym początkiem będzie dieta wysokobiałkowa uzupełniona zdrowymi tłuszczami i węglowodanami.

Zdrowa dieta na zwiększenie kilogramów masy ciała (zasady)

Jak już wspomniano, zdrowa dieta na przytycie powinna uwzględniać zdrowe tłuszcze. Jednak gdzie ich szukać? Źródłem zdrowego tłuszczu są tłuste ryby, które jednocześnie służą jako kopalnia pełnowartościowego białka. O rybach nie powinni zapominać mężczyźni szukający sposobu na to, jak szybko przytyć i zbudować tkankę mięśniową. Częste i intensywne wizyty na siłowni plus dieta bogata w białko, to najlepszy sposób na to, jak mężczyzna może przytyć w krótkim czasie i zbudować tkankę mięśniową.

Powracając do spraw żywieniowych pamiętajmy, że do tłustych ryb należy między innymi łosoś. Jeden filet tej ryby to aż 350 kcal. Źródłem dobrego tłuszczu jest również awokado. Jest ono smaczne, łatwo dostępne i można użyć tego owocu w kuchni na bardzo dużo sposobów. Nie można zapomnieć, że jest ono kopalnią witamin, spośród których na szczególną uwagę zasługuje witamina E i kwas foliowy. Jeden owoc awokado to średnio 322 kcal.

Przybranie na wadze umożliwiają również orzechy. Podpowiadamy przy tym każdej chcącej „nabrać ciała” kobiecie, jak przytyć – wykorzystując zdrowe sposoby. Wystarczy jedna garść orzechów, aby wzbogacić danie w 18 g zdrowych tłuszczów i ponad 7 g białka. Posiłki staną się wysokokaloryczne i zdrowe, jeśli do ich przygotowania użyty zostanie tłoczony na zimno olej lniany czy oliwa z oliwek. Źródłem tłuszczu, białka i wapnia w diecie dla ektomorfika może być nabiał, czyli biały ser tłusty, mleko 3,2%, żółty ser. Pełnowartościowym produktem, który sprawdzi się w jadłospisie sprzyjającym przytyciu, jest jajko. Stanowi ono kopalnię białka, tłuszczu i potrzebnych mikroskładników. Tymczasem węglowodanów można szukać w ryżu  czy pełnoziarnistych makaronach. Nie warto też rezygnować z pieczywa, warzyw i owoców. Świetną przekąską mogą stać się suszone owoce, które są zdrowe i zawierają dużo cukru. Dodatkowo znajdują się w nich przeciwutleniacze i błonnik. Owocami polecanymi dla chudzielców są banany, jednak dieta bananowa, składająca się głównie z bananów, nie jest dobra na przytycie. Szczególnie ważne jest utrzymanie kilogramów masy ciała na odpowiednim poziomie u dziewczynek w okresie dojrzewania. Czasem jedynym sposobem na to, jak dziewczyna może przytyć, może okazać się wizyta u specjalisty.

Suplementy na zwiększenie masy ciała

Kiedy dieta to za mało a waga wciąż nie rośnie tak szybko jak powinna, pojawia się pytanie co brać żeby przytyć. Podczas diety na przytycie całkiem nieźle spisują się wszelkie odżywki zawierające duże ilości białKa, są to doskonałe odżywki na przytycie. Należy jednak pamiętać, że tabletki na przytycie nie są złotym środkiem, który sprawi, że nie będziemy musieli pilnować diety.

Suplementy i odżywki tego typu stanowią uzupełnienie dobrze zbilansowanej diety na przytycie. Odpowiadając sobie na pytanie po czym najszybciej przytyjemy należy pamiętać, że każdy produkt tego typu, odżywka czy suplement, mogą mieć pewne przeciwwskazania. Należy dokładnie zapoznać się ze wszystkimi z nich, aby mieć pewność, że nasz stan zdrowia pozwala na ich bezpieczne przyjmowanie. Przy wyborze konkretnego produktu na przytycie najlepiej jest skorzystać z porady specjalisty. Tego typu produktów jest naprawdę dużo a ktoś dokładnie zorientowany w ofercie różnych producentów, pomoże dobrać odpowiedni suplement dopasowany do indywidualnych potrzeb, diety i intensywności aktywności fizycznej.

Sprawdzony jadłospis na przytycie

O tym, jak przytyć szybko i skutecznie, można się dowiedzieć od specjalisty, z książek lub ze stron internetowych dotyczących tej tematyki. Poza listą produktów, które warto jeść, dobrze jeśli stworzyć listę przykładowych potraw lub jedno-, bądź dwudniowy jadłospis, który pomoże rozpocząć dietę.

Przykładowy jadłospis:

  • I śniadanie: musli z jogurtem naturalnym i suszonymi owocami, kanapka z ciemnego pieczywa z szynką, 6 rzodkiewek, herbata z miodem
  • II śniadanie: opakowanie twarożku wiejskiego z łyżką szczypiorku, kromka chlebka tureckiego, kawa z mlekiem
  • obiad: łosoś, ziemniaki pieczone w piekarniku, surówka z kapusty kiszonej bądź marchewki, selera i oleju
  • podwieczorek: koktajl owocowy na mleku kokosowym, garść orzechów włoskich
  • kolacja: naleśniki z masłem orzechowym i bananem

Wbrew temu o czym słyszymy w mediach, nie zawsze szczupła sylwetka jest gwarancją zdrowia i szczęścia. Czasem chudość posuwa się zbyt daleko i wtedy pojawia się pytanie, jak zdrowo przytyć. Zdarza się, że również choroby powodują nadmierną utratę wagi a późniejsze jej odzyskiwanie jest niemal jak droga przez mękę. Najlepszym rozwiązaniem jest ułożenie zbilansowanej diety na przytycie oraz dobranie odpowiednich odżywek i suplementów, które wspomogą przybieranie na masie.

Przed podjęciem wszystkich tych kroków najlepiej jest sprawdzić stan naszego zdrowia i upewnić się, że utrata kilogramów masy ciała nie jest pierwszym objawem większego problemu. Ponadto podczas „zdrowego tycia” warto pozostać pod stałą opieką lekarza. Jeśli natomiast nasze starania o większą masę ciała nie przynoszą pożądanych efektów, należy zgłosić się do specjalisty dietetyka, który pomoże zapanować nad nadmierną utratą wagi.

Podziel się tym wpisem ze znajomymi