Miód czy cukier? – czym słodzić i co jest zdrowsze?

miód czy cukier co jest zdrowsze

Zarówno miód, jak i cukier stosowane są do słodzenia gorących napojów. Produktów tych używamy do pieczenia ciast, dodajemy do jogurtów i innych deserów. Jedno i drugie w dużej ilości może mieć  wpływ na sylwetkę. Istnieją jednak między nimi pewne różnice, które jednoznacznie odpowiadają na pytanie, czy miód może zastąpić cukier. Za użyciem miodu pszczelego przemawia jego skład i właściwości prozdrowotne, o których można dowiedzieć się z poniższego artykułu.

Różnice pomiędzy miodem i cukrem

Wiele osób sprawdzających na własnej skórze czym jest odchudzanie, zastanawiało się co wybrać do posłodzenia herbaty, kawy: miód czy jednak cukier? Obydwa dodatki sprawiają, że gorący napój ma słodszy smak, poza tym zarówno cukier, jak i miód w dużych ilościach mogą zaszkodzić zgrabnej sylwetce. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Natomiast różnic jest znacznie więcej.

Miód to naturalny produkt, który został przetworzony przez pszczoły z soku roślinnego lub spadzi o odpowiedniej zawartości węglowodanów. Zbierany sok zostaje przez pszczoły przeniesiony w wolu miodowym do komórek plastrów, gdzie ulega przemianom biochemicznym. W czasie wytwarzania miodu sacharoza rozkłada się do glukozy i fruktozy. Kolejną zmianą jest wzbogacenie miodu w kwasy organiczne i enzymy oraz jego zagęszczenia. Chcąc odpowiedzieć na pytanie, co lepsze cukier czy miód, warto sprawdzić, jaki jest skład miodu i skład cukru spożywczego.

Najważniejszymi składnikami miodu są węglowodany oraz woda. To nie one jednak mają największy wpływ na smak miodu. O tym, że kawa słodzona miodem smakuje tak wyjątkowo decydują kwasy organiczne, takie jak glukonowy, jabłkowy i cytrynowy, nieznaczne ilości aminokwasów (albuminy, globuliny), garbniki czy woski. Na aromat i smak miodu wpływ mają znajdujące się nim wyższe alkohole alifatyczne, aldehydy, ketony, estry, związki polifenolowe. Niepowtarzalne właściwości miodu te też zasługa enzymów (inwertaza, amylaza, oksydaza glukozy), które pochodzą przede wszystkim z wydzieliny gruczołów ślinowych pszczół. Miód zawiera również cholinę, flawonoidy (kemferol, kwercetynę, apigeninę, hesperydynę) i związki karotenoidowe, chlorofil, ksantofil, antocyjany. Kolejny punkt w starciu miód kontra cukier dostaje miód za witaminy z grupy B (B1, B2, B6, kwas foliowy, kwas nikotynowy, kwas pantotenowy) oraz witaminę C. Słodzenie herbaty miodem może mieć pozytywny wpływ na zdrowie również ze względu na znajdujące się w miodzie składniki mineralne: potas, fosfor, magnez i wapń.

Czym jest cukier i jak się go pozyskuje?

Jeśli chodzi o cukier, to w klimacie umiarkowanym otrzymuje się go z buraków cukrowych. W krajach podzwrotnikowych powstaje on z trzciny cukrowej. Cukier ma skład, którego podstawowym wyróżnikiem jest prostota. Dostarcza on jedynie dwucukru – sacharozę, która składa się z 2 cząsteczek glukozy. Jej spożycie prowadzi do uwalniania serotoniny, która powoduje poprawę nastroju.

Biały cukier

Biały cukier, jak już wspomniano, jest rodzajem cukru buraczanego. Powstaje z buraków cukrowych. Swój biały kolor zawdzięcza wybielaniu na wirówkach, na etapie produkcji przy użyciu wody i pary. Jeśli do wyboru mamy biały cukier czy miód, to bez wątpienia powinniśmy wybrać miód. Mimo że buraki cukrowe są źródłem wielu witamin i składników mineralnych, to biały cukier nie zawiera ich wcale. Spowodowane jest to rafinowaniem, któremu jest on poddawany. W efekcie rafinowania, czyli oczyszczania, zostaje on pozbawiony jakichkolwiek wartości odżywczych. Tym samym uzyskujemy jedynie dwucukier dostarczający organizmowi glukozy. Dlatego odpowiedź na pytanie, miód czy zwykły cukier zawsze jest i będzie taka sama, miód.

Brązowy cukier

Brązowy cukier jest otrzymywany z trzciny cukrowej. W ostatnim czasie zyskał on rangę produktu ekskluzywnego. W niektórych kręgach jest nawet promowany jako zdrowszy zamiennik białego cukru. Stało się tak z powodu popularności określania białego cukru mianem białej śmierci. Brązowy cukier nieco odczarowuje to myślenie. Jednak czy słusznie? Otóż nie do końca.

Cukier brązowy chemicznie jest niemal identyczny, co biały cukier. Różnica polega na tym, że brązowy cukier nie jest wybielany na etapie produkcji i zamiast z buraków, powstaje z trzciny cukrowej. Poza tymi drobiazgami, nic nie znaczącymi dietetycznie, cukier biały i cukier brązowy nie różnią się od siebie. Dlatego też mając do dyspozycji brązowy cukier czy miód, zdecydowanie powinniśmy postawić na ten drugi produkt.

Cukier brzozowy

Cukier brzozowy jest inaczej nazywany ksylitolem. Jest to bardzo popularny wśród diabetyków słodzik. Ksylitol mimo swojego słodkiego smaku posiada prawie 14-krotnie niższy indeks glikemiczny niż biały cukier. Oznacza to, że biały cukier znacznie szybciej i gwałtowniej podnosi poziom glukozy we krwi i tak samo szybko jego poziom spada powodując ataki głodu. W przypadku ksylitolu wahania te nie są tak gwałtowne, udział insuliny jest zmniejszony niemal do zera, a więc jest to dużo korzystniejsze dla naszego organizmu.

Jeśli zastanawiamy się co wybrać, cukier brzozowy czy miód, to odpowiedź nie jest już taka prosta jak w przypadku białego i brązowego cukru.

Cukier brzozowy, podobnie jak niektóre rodzaje miodu, działa bakteriobójczo. Ponadto cukier brzozowy nie sprzyja rozwojowi grzybów i drożdżaków. Z tych wszystkich powodów jest on równie dobrym wyborem co miód.

Co jest zdrowsze, miód czy cukier?

Kwestia wpływu cukru i słodkich produktów na organizm jest omawiana niezwykle często, zwłaszcza przez osoby pragnące schudnąć, które nie wiedzą, czym słodzić na diecie kawę, czym słodzić herbatę. Zastanawiają się one czy słodzenie miodem nie przekreśla szansy na szczupłą sylwetkę. Wiele z nich nie zdaje sobie sprawy, jakie właściwości zdrowotne ma miód.

Stwierdzono, że pomaga w leczeniu stanów zapalnych dróg moczowych, pacjentów z kamicą nerkową czy z biegunkami (miód wrzosowy). Przynosi ulgę w chorobach dróg oddechowych (np. miód spadziowy), działa przeciwgorączkowo, uspokaja (np. miód lipowy), chroni przed chorobami układu krążenia i miażdżycą, ma właściwości antybiotyczne (np. miód gryczany). Zastosowanie miodu jest na tyle szerokie, że można go użyć również w leczeniu wątroby, żołądka, serca (np. miód mniszkowy, rzepakowy, malinowy), układu moczowego (np. miód akacjowy). Pomaga chorym z alergią i katarem siennym, wzmacnia organizm (np. miód wielokwiatowy), łagodzi ból gardła i kaszel. Szczególnie zastosowanie miodu gryczanego przynosi wiele korzyści zdrowotnych.

Kawa z miodem i herbata z miodem to ulubione napoje sportowców, w ich przypadku stosowanie miodu jest jak najbardziej uzasadnione. W czasie treningu poprawia wytrzymałość. Potencjał fizyczny osób wybierających miód jest wyższy niż tych, którzy stawiają na cukier. Podwyższa on poziom elektrolitów i niweluje objawy zmęczenia występujące po wysiłku fizycznym.

A ile miodu zamiast cukru stosować? Miód może być używany niemal bez ograniczeń, gdyż jego słodki smak nie niesie za sobą konsekwencji w postaci przyrostu tkanki mięśniowej. Dodatkowo różne rodzaje miodów mają też odmienny smak i charakteryzują się różnym działaniem leczniczym. Przeliczenie cukru na miód, jako substancji słodzącej kawę czy herbatę nie jest możliwe, gdyż każdy rodzaj miodu ma inny poziom słodyczy. Jednak mniej więcej można przyjąć, że jedna płaska łyżeczka cukru odpowiada jednej łyżeczce miodu.

A jeśli chodzi o dylemat, co bardziej tuczy miód czy cukier, to tu odpowiedź jest prosta. Bez wątpienia cukier, gdyż miód nie działa tucząco.

Równolegle z tymi wątpliwościami pojawia się także pytanie, czy miód szkodzi tak jak cukier. I tutaj odpowiedź również działa na korzyść miodu. Cukier jest główną przyczyną przybierania na wadze i niemożliwości utraty zbędnych kilogramów masy ciała. Natomiast miód pod względem smakowym stanowi doskonałą alternatywę a oprócz tego nie tylko nie szkodzi naszemu organizmowi, ale wręcz pomaga. W zależności od rodzaju miodu, działa antyseptycznie, przeciwgorączkowo, pobudzająco na układ krążenia a nawet uspokajająco.

Co ma więcej kalorii, cukier czy miód?

Zastanawiając się nad tym, czy miód jest mniej kaloryczny niż cukier można się zdziwić. Oszacowano, że jedna łyżka stołowa cukru to 46 kcal, taka sama ilość miodu to aż 64 kcal. Warto jednak wyjaśnić, że miód ma większą moc słodkości w sobie w porównaniu do cukru. W związku z tym można go użyć nawet o połowę mniej, dzięki temu bilans kaloryczny zaczyna wyglądać inaczej: miód – 32 kcal i cukier – 46 kcal.

Skład miodu jest dużo bardziej złożony niż skład cukru. Cukier to jedynie sacharoza. Natomiast miód to w dużej mierze woda i węglowodany, jednak oprócz tego, w skład miodu wchodzą także kwasy organiczne, enzymy pochodzące z gruczołów ślinowych pszczoły, flawonoidy. Ponadto miód jest bogactwem wielu witamin i składników mineralnych. Daje mu to olbrzymią przewagę nad cukrem, którego jedyne właściwości, to słodki smak.

Wszystko w nadmiarze szkodzi. Jednak przedawkowanie miodu jest znacznie trudniejsze niż przesada z cukrem. Dodatkowo miód wykazuje działanie lecznicze w wielu schorzeniach, wspomaga walkę z przeziębieniem i poprawia ogólną kondycję organizmu. W starciu miód kontra cukier, to właśnie miód zostaje bezapelacyjnym zwycięzcą.

Podziel się tym wpisem ze znajomymi